Hogyan hozzunk létre „family office-t” – 2. rész



A családi vagyonkezelés sajátos igényeinek és körülményeinek megfelelő vagyonkezelési struktúra vagy nálunk néhány éve divatossá váló kifejezéssel élve a single family office vagy SFO létrehozása jelentős tervezést és előkészítést igényel. A family office létrehozását fontolgató családoknak össze kell állítaniuk egy motivált családtagokból és megbízható tanácsadókból álló csapatot, hogy vezessék a tervezési erőfeszítéseket, szükség esetén specialista, esetenként külföldi szakemberek bevonásával. Az alábbiak, bár nem teljesen átfogóak, hasznos ellenőrzőlistaként szolgálnak az első lépésekhez.

A családi vagyonkezelési struktúra nem egy bizalmi vagyonkezelési szerződés vagy egy holding cég, amiben a családi cégeket tartjuk. Az SFO egy összetett rendszer, amely kezeli a családi vagyont pénzügyi, jogi, adózási feladatait, a generációk közötti vagyontranszfer és a filantróp tevékenységek kérdéseit.

Üzleti terv és költség tervezés

A kezelt vagyon, a kedvezményezettek szükségleteinek meghatározása után szükséges a family office működéséhez rövid és hosszú távon vagy eseti jelleggel szükséges szolgáltatások listájának összeállítása is. Ilyen szolgáltatás – Magyarországon kötelezően – a könyvelés vezetése, az adóbevallások és a pénzmosás elleni kötelezettségeknek történő megfelelés. De ide tartozhatnak a kedvezményezettek tőke kifizetések miatti bevallási kötelezettségei, a pénzintézeti befektetési szolgáltatások és akár a könyvvizsgáló vagy a vagyonfelügyelő megbízása is.

A family office üzemeltetése nem olcsó, ezért ajánlott a költségeket már a tervezés során körültekintően összeállítani.

A SFO működéséhez szükséges összes szolgáltatás megtalálható a piacon, ezért mindegyik kiszervezhető. Ha kiszervezések költségét összehasonlítjuk a házon belül elvégzett szolgáltatások költségével, akkor valószínűleg a saját körben elvégzett szolgáltatások lesznek olcsóbbak.

A „házon belül” elvégzett szolgáltatások elvégzéséhez viszont megfelelő szakértelem kell és szükséges szakértelemmel rendelkező alkalmazottak vagy családtagok megtalálása az igazán nehéz feladat.

A family office szolgáltatók – amelyek nem csak a bizalmi vagyonkezelést, hanem a family office struktúrájába tartozó összes entitás menedzsmentjét is elvégzik – általában a kezelt vagyon bizonyos százalékában határozzák meg a működési költségeket.

A működési költség persze nagyban függ a kezelt vagyon értékén túl a vagyonkezelési feladatok összetettségétől. Nagy eltérés van egy kizárólag közvetlen és kizárólag közvetett befektetéseket tartalmazó family office költségei között.

De a „üzemeltetési díj” függ a kedvezményezettek számától vagy a kezelt vagyon földrajzi diverzifikáltságától is. Egy multi-family office által kezelt family office például lényegesen nagyobb szakmai rálátással rendelkezik a több különböző országban élő kedvezményezetteket érintő kérdésekben.

Ugyancsak érdemes meghatározni azt, hogy az egyes költségelemek milyen arányban terhelik a kedvezményezettek részére fizetendő hozamot és tőkét. Mivel minden kedvezményezett szükséglete és igénye eltérő lehet és transzparens költség elosztással megelőzhetjük a jövőbeni családi vitákat..

A menedzsment és a „személyzet”

A jó family office üzleti tervnek meg kell határoznia az SFO kedvezményezettei egyedi igényeinek kielégítéséhez szükséges szakértelmet, tekintettel a kezelendő konkrét eszközökre és a rendelkezésre álló költségvetésre. A tervnek azt is meg kell határoznia, hogy az ilyen szakértelmet házon belül vagy kiszervezve biztosítják-e. A munkaerő igények meghatározása után a helyszín, az irodaterület-igények, a technológia, a biztonság, az adminisztratív támogatás stb. kérdéseit is át kell tekinteni.

Ahogy már említettem a megfelelő szakértelmű kolléga megtalálása a legnehezebb feladat. Érdemes a family office vezérigazgatójával/ügyvezetőjével/vagyonkezelőjével kezdeni a sort, mivel ő fog a legközelebbi kapcsolata a családnak a family office-val.

A family office vezetőjének kiváló szervezeti, irányítási és emberi készségekkel kell rendelkeznie. A vezérigazgatót nem érdemes pusztán csak a befektetés, a számvitel vagy az adótervezés technikai szakértelme miatt választani. Hiszen az egésze családnak meg kell bíznia benn ahhoz, hogy konfliktus mentes legyen a family office működése. Ugyanígy súlyos hiba, ha bizalmi alapon jelölünk ki vezetőt az SFO élére és nem törődünk a szakmai felkészültségével, múltjával.

Az SFO-k gyakran alkalmaznak olyan vezetőket, akik széles körű tapasztalatot szereztek a privát banki szolgáltatások területén, befektetési cégekben vagy befektetési alapok kezelésben.

Az SFO-t egy (igazgató) tanács is felügyelheti, amely rendszeresen ülésezik, és felelős a stratégia meghatározásáért és a vezérigazgató felügyeletéért is. Az igazgatótanács állhat családtagokból vagy külsős tagokból is. A „kevert” megoldás – családtagok és külsős szakértők beválasztása az igazgatótanácsba – megoldja a család ellenőrzési igényét és a elfogulatlan szakértelem biztosítást is.

Rendkívüli események kezelése

A családi vagyonkezelési struktúrák tervezésének magában kell foglalnia egy vészhelyzeti terv kidolgozását, amely felvázolja a family office-ban kulcspozícióban lévők személyes sérülése, eltűnése, halála, a természeti katasztrófák, a pénzügyi piacok szélsőséges volatilitása, eszköz vagy adat lopás, technológiai megsértés vagy meghibásodás esetén követendő eljárásokat.

***

Többet is szeretne megtudni a témáról? Érdekli a családi vagyontervezés és a bizalmi vagyonkezelési szerződések megoldásai? Professzionális tanácsadással tudunk a segítségére lenni! Az AIRON TRUST Magyarország egyik vezető bizalmi vagyonkezelő vállalkozása. Tanácsadásra van szüksége bizalmi vagyonkezeléssel, vagyontervezéssel vagy más vagyonkezelési struktúrákkal kapcsolatban? Kérjük egyeztessen időpontot a tanácsadó kollégánkkal néhány kattintással.  A bejegyzés tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.