Miért fontos a megfelelőség a nem-üzletszerűen eljáró bizalmi vagyonkezelőknek?
A bizalmi vagyonkezelőnek nem kell engedélyt kérni a tevékenység végzésére, ha csak egy bvk szerződést kezelnek. Nem kell személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeknek megfelelniük. A feladatuk mégsem egyszerű, mert több olyan kötelezettségük van, amit teljesíteniük kell a szerződés létrejötte után egy alkalommal vagy folyamatosan. A NAV vagy az MNB szempontjából a megfelelőség akkor fog teljesülni, ha bizalmi vagyonkezelő minden kötelezettségét – lehetőleg időben – teljesíti.
Első lépések
A vagyonkezelési szerződés létrehozását be kell jelenteni az MNB-nek, ha nem engedéllyel rendelkező bizalmi vagyonkezelőt bíz meg a vagyonrendelő. A bejelentésre az MNB 60 napon belül válaszol és a hatósági bizonyítvány állít ki, ha nem talál problémát a bvk szerződésben. A hatásági bizonyítvánnyal lehet elkezdeni a további ügyintézést. Első körben adószámot kell igényelni a NAV-tól. Ezután meg kell bízni valakit a NAV előtti képviselettel, ha a vagyonkezelő nem egyedül akarja ellátni ezt a feladatot. Ha megtörtént képviselő nyilvántartásba vétele, el lehet kezdeni a helyi adóhatóság előtti regisztrációt is.
Megfelelőség – szolgáltatások az alábbi feladatok teljesítését foglalja magában:
- MNB regisztráció és módosítások teljes körű ügyintézése
- székhely szolgáltatás
- hiteles elektronikus irattárolás
- adószám igénylés, regisztráció a helyi adóhivatalnál
- pénzmosás elleni törvényben foglalt kötelezetségek teljesítése
- könyvelési szolgáltatás
- kötelező szabályzatok elkészítés és frissítése
- bevallás, beszámoló és jelentés készítés
- bankszámla és értékpapír számla adminisztráció
- vagyonkiadás, szerződés kötés teljes körű ügyintézése
- a kezelt vagyon formájától függő további szolgáltatások