Hogyan hozzunk létre „family office-t” – 2. rész



Egy család sajátos igényeinek és körülményeinek megfelelő vagyonkezelési struktúra vagy nálunk néhány éve divatossá váló kifejezéssel élve „single family office” vagy „SFO” létrehozása jelentős tervezést és előkészítést igényel. Az SFO létrehozását fontolgató családoknak össze kell állítaniuk egy motivált családtagokból és megbízható tanácsadókból álló csapatot, hogy vezessék a tervezési erőfeszítéseket, szükség esetén specialista, esetenként külföldi szakemberek bevonásával. Az alábbiak, bár nem teljesen átfogóak, hasznos ellenőrzőlistaként szolgálnak az első lépésekhez.

A családi vagyonkezelési struktúra nem egy bizalmi vagyonkezelési szerződés vagy egy holding cég, amiben a családi cégeket tartjuk. Az SFO egy összetett rendszer, amely kezeli a családi vagyont pénzügyi, jogi, adózási feladatait, a generációk közötti vagyontranszfer és a filantróp tevékenységek kérdéseit.

Üzleti terv és költség tervezés

A kezelt vagyon, a kedvezményezettek szükségleteinek meghatározása után szükséges a family office működéséhez rövid és hosszú távon vagy eseti jelleggel szükséges szolgáltatások listájának összeállítása is. Ilyen szolgáltatás – Magyarországon kötelezően – a könyvelés vezetése, az adóbevallások és a pénzmosás elleni kötelezettségeknek történő megfelelés. De ide tartozhatnak a kedvezményezettek tőke kifizetések miatti bevallási kötelezettségei, a pénzintézeti befektetési szolgáltatások és akár a könyvvizsgáló vagy a vagyonfelügyelő megbízása is.

A family office üzemeltetése nem olcsó, ezért ajánlott a költségeket már a tervezés során körültekintően összeállítani.

A SFO működéséhez szükséges összes szolgáltatás megtalálható a piacon, ezért mindegyik kiszervezhető. Ha kiszervezések költségét összehasonlítjuk a házon belül elvégzett szolgáltatások költségével, akkor valószínűleg a saját körben elvégzett szolgáltatások lesznek olcsóbbak.

A „házon belül” elvégzett szolgáltatások elvégzéséhez viszont megfelelő szakértelem kell és szükséges szakértelemmel rendelkező alkalmazottak vagy családtagok megtalálása az igazán nehéz feladat.

A family office szolgáltatók – amelyek nem csak a bizalmi vagyonkezelést, hanem a family office struktúrájába tartozó összes entitás menedzsmentjét is elvégzik – általában a kezelt vagyon bizonyos százalékában határozzák meg a működési költségeket.

A működési költség persze nagyban függ a kezelt vagyon értékén túl a vagyonkezelési feladatok összetettségétől. Nagy eltérés van egy kizárólag közvetlen és kizárólag közvetett befektetéseket tartalmazó family office költségei között.

De a „üzemeltetési díj” függ a kedvezményezettek számától vagy a kezelt vagyon földrajzi diverzifikáltságától is. Egy multi-family office által kezelt family office például lényegesen nagyobb szakmai rálátással rendelkezik a több különböző országban élő kedvezményezetteket érintő kérdésekben.

Ugyancsak érdemes meghatározni azt, hogy az egyes költségelemek milyen arányban terhelik a kedvezményezettek részére fizetendő hozamot és tőkét. Mivel minden kedvezményezett szükséglete és igénye eltérő lehet és transzparens költség elosztással megelőzhetjük a jövőbeni családi vitákat..

A menedzsment és a „személyzet”

A jó family office üzleti tervnek meg kell határoznia az SFO kedvezményezettei egyedi igényeinek kielégítéséhez szükséges szakértelmet, tekintettel a kezelendő konkrét eszközökre és a rendelkezésre álló költségvetésre. A tervnek azt is meg kell határoznia, hogy az ilyen szakértelmet házon belül vagy kiszervezve biztosítják-e. A munkaerő igények meghatározása után a helyszín, az irodaterület-igények, a technológia, a biztonság, az adminisztratív támogatás stb. kérdéseit is át kell tekinteni.

Ahogy már említettem a megfelelő szakértelmű kolléga megtalálása a legnehezebb feladat. Érdemes a family office vezérigazgatójával/ügyvezetőjével/vagyonkezelőjével kezdeni a sort, mivel ő fog a legközelebbi kapcsolata a családnak a family office-val.

A family office vezetőjének kiváló szervezeti, irányítási és emberi készségekkel kell rendelkeznie. A vezérigazgatót nem érdemes pusztán csak a befektetés, a számvitel vagy az adótervezés technikai szakértelme miatt választani. Hiszen az egésze családnak meg kell bíznia benn ahhoz, hogy konfliktus mentes legyen a family office működése. Ugyanígy súlyos hiba, ha bizalmi alapon jelölünk ki vezetőt az SFO élére és nem törődünk a szakmai felkészültségével, múltjával.

Az SFO-k gyakran alkalmaznak olyan vezetőket, akik széles körű tapasztalatot szereztek a privát banki szolgáltatások területén, befektetési cégekben vagy befektetési alapok kezelésben.

Az SFO-t egy (igazgató) tanács is felügyelheti, amely rendszeresen ülésezik, és felelős a stratégia meghatározásáért és a vezérigazgató felügyeletéért is. Az igazgatótanács állhat családtagokból vagy külsős tagokból is. A „kevert” megoldás – családtagok és külsős szakértők beválasztása az igazgatótanácsba – megoldja a család ellenőrzési igényét és a elfogulatlan szakértelem biztosítást is.

Rendkívüli események kezelése

A családi vagyonkezelési struktúrák tervezésének magában kell foglalnia egy vészhelyzeti terv kidolgozását, amely felvázolja a family office-ban kulcspozícióban lévők személyes sérülése, eltűnése, halála, a természeti katasztrófák, a pénzügyi piacok szélsőséges volatilitása, eszköz vagy adat lopás, technológiai megsértés vagy meghibásodás esetén követendő eljárásokat.

***

Többet is szeretne megtudni a témáról? Érdekli a családi vagyontervezés és a bizalmi vagyonkezelési szerződések megoldásai? Professzionális tanácsadással tudunk a segítségére lenni! Az AIRON TRUST Magyarország egyik vezető bizalmi vagyonkezelő vállalkozása. Tanácsadásra van szüksége bizalmi vagyonkezeléssel, vagyontervezéssel vagy más vagyonkezelési struktúrákkal kapcsolatban? Kérjük egyeztessen időpontot a tanácsadó kollégánkkal néhány kattintással.  A bejegyzés tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.